نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
7123
-
الف
+

«همایون ارشادی»: فلم سینمایی «بادبادک باز» جایگاه ویژه ای برای من دارد/ تاسیس آی فیلم2 اتفاق بسیار خوبی بود

«همایون ارشادی» در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار آی فیلم2 درپیوند با فلم «بادبادک باز» صحبت کرد.

«همایون ارشادی» بازیگر سینما و تلویزیون ایران که مخاطبان شبکه آی فیلم2 شاهد نقش آفرینی وی در سریال «زخم» بودند، با بازی در فلم سینمایی «بادبادک باز» محصول مشترک ایران و افغانستان به سینمای بین المللی وارد شد و تا به امروز توانسته است در فلم های بین المللی هم چون «آرمان شهر» به کارگردانی «حسن ذاکر» و «لینا» به کارگردانی «رامین رسولی» ایفای نقش کند.

خبرنگار آی فیلم 2 به بهانه نقش آفرینی این بازیگر توانمند در فلم های افغانستانی گپ و گفتی صمیمانه با وی داشته که در ادامه می خوانیم:

آی فیلم2 :  آقای ارشادی عزیز هر چند شما هنرپیشه مشهوری هستید اما می خواهم کمی به مخاطبان شبکه آی فیلم 2 معلومات بدهید، «همایون ارشادی» کیست؟ در چه سالی و در کدام شهر متولد شده است؟ چند فرزند دارد؟ تا چه صنفی درس خوانده و چگونه وارد سینما و بازیگری شده است؟

ارشادی :

من سال 1326 در اصفهان متولد شدم اما در شهر آبادان کلان شدم ، بعد از گذرانیدن دوران مکتب همراه خانواده به تهران مهاجرت کردم.

در جوانی برای تحصیل در رشته معماری به ایتالیا رفتم . پس از فارغ التحصیلی به ایران بازگشتم و یک سال بعد از انقلاب اسلامی ایران به کانادا رفته و نزدیک 12 سال در آن جا زندگی کردم.

زمانی که به ایران بازگشتم به طور اتفاقی آقای «عباس کیارستمی» من را دیدند و برای بازی در فلم سینمایی «طعم گیلاس» انتخاب شدم. خوشبختانه این فلم جایزه نخل طلای جشنواره فلم کن را دریافت کرد و این جرقه ای برای آغاز کار من در سینما بود.

آی فیلم 2 : خب آقای «ارشادی» بریم سراغ«بادبادک باز» یا همان «گودی پران باز»، این فلم نخستین تجربه بازیگری شما در عرصه بین المللی به شمار می رود، کمی از این تجربه و کرکتری که در آن ایفای نقش کردید بفرمایید.

ارشادی :

از این که در یک فلمی با موضوع افغانستان بازی کردم بسیار خوشحال هستم؛ فلم بادبادک باز (گودی پران باز) من را وارد سینمای بین الملل کرد و افتخار می کنم.

در این فلم کرکتر «بابا» را بر عهده داشتم که بعد از حمله شوروری به افغانستان همراه پسرش به امریکا مهاجرت کرده و در آن جا زندگی می کند.

داستان این فلم درباره مهاجرت افرادی هست که کشورشان تحت اشغال دیگران قرار گرفته است.

در واقع فلم سینمایی «بادبادک باز» اولین تجربه من در عرصه بازیگری بین المللی بود که با کارگردان حرفوی و بسیاری خوبی کار کردم .

در این فلم من همراه بازیگران و دوستان بسیار خوبی آشنا شدم که هم اکنون بهترین دوست من در واقع همان کسی است که کرکتر پسرم را در «بادبادک باز» بازی می کرد.

آی فیلم 2 : در فلم سینمایی «آرمان شهر» همراه بانو «ملالی ذکریا» هم بازی بودید ، کمی درباره بازی تان در این فلم برایمان بگویید .

ارشادی : 

درست است ، این فلم را با بانو «ذکریا» همکار بودم که تجربه اول بازیگری ایشان بود.

«آرمان شهر» داستان بسیار جالبی دارد. داستانی کاملا متفاوت از «بادبادک باز» که درباره مهاجرت نیست بلکه مسائلی که بعد از جنگ اتفاق می افتد را به تصویر می کشد.

باید بگویم که من این فلم را بسیار دوست داشتم چرا که مشکلات و مسائلی که طی جنگ یا بعد از آن در افغانستان می افتد را به تصویر می کشد.

برای مثال می توانید «آرمان شهر» را با فلم «اسامه» ساخته «صدیق برمک» مقایسه کنید با این تفاوت که «آرمان شهر» بلا هایی که در اثر جنگ بر سر افغانستانی ها می آید را به تصویر میکشد.

آی فیلم 2 : آقای «همایون ارشادی» فکر میکنم تازه ترین فلم افغانستانی که در آن ایفای نقش کرده اید فلم «لینا» است، آیا بازی در این فلم هم به اندازه دیگر فلم هایتان برایتان جذابیت داشت؟

ارشادی :

این فلم هم داستان مهاجرت را به تصویر می کشد که بازیگر اصلی این فلم هم بانو «حسیبا ابراهیمی» بودند.

فلم سینمایی «لینا» را بسیار زیاد دوست داشتم به خاطر این که حس خوبی به من می داد، در واقع نقش پدری را داشتم که «لینا» در خانه من بزرگ شده بود.

آی فیلم 2 : خب میخواهیم بدانیم که «همایون ارشادی» از بین این فلم های مشترک ایران و افغانستان کدام یک را بیشتر دوست داشته و همیشه برایش ماندگار بوده است.

ارشادی : 

قاعدتا بازی در فلم سینمایی «بادبادک باز» اولین تجربه حضور و ورود من به سینمای بین المللی بود و همیشه یک جایگاه خاص برایم دارد.

آی فیلم 2 : آیا اگر مجددا پیشنهاد بازی در فلم افغانستانی به شما پیشنهاد شود می پذیرید؟

ارشادی :

بله چرا که نه ! افغانستان کارگردان های بسیاری خوبی همانند «صدیق برمک» ، «عتیق» و بسیار بازیگران خوبی هم دارد .

آی فیلم 2 :  نظرتان در رابطه با تولیدات و همکاری مشترک ایران و افغانستان در زمینه فلم و سریال چیست؟

ارشادی :

اگر قرار باشد که فلم یا سریال مشترکی ساخته شود باید درباره فرهنگ دو کشور باشد ، یعنی نمی توانیم بگوییم خب بازیگران و عوامل افغانستانی را در یک فلم ایرانی می آوریم بازی کنند و این را یک تولید و همکاری مشترک بنامیم!

ما باید داستان هایی داشته باشیم که بتوانند فرهنگ افغانستان را با آن لهجه دری ، نوع زندگی و روابط اجتماعی شان به تصویر بکشد.

برای مثال «نوید محمودی» و «جمشید محمودی» با این که در ایران بزرگ شدند خودشان را افغانستانی می دانند و فلم هایی هم درباره افغانستان ساخته اند و بسیار خوب بوده است.

میشه گفت که این رقم کار ها شروع شده اما باید ادغام فرهنگ ها در یک اثر نمایش داده شود تا یک همکاری مشترک شکل بگیرد.

آی فیلم 2 : تلویزیون آی فیلم 2 تقریبا یک سال ونیم می شود که فلم و سریال های ایرانی را برای مخاطبان فارسی زبان افغانستان و تاجیکستان نشر می کند، نظرتان در این رابطه چیست ؟

ارشادی :

این یک اتفاق بسیار خوب نه فقط برای افغانستانی ها بلکه برای ایرانیان هم می باشد چرا که فرهنگ هم زبانان ما را نشان می دهد .

کشور های ایران، افغانستان و تاجیکستان سه کشور هم جوار هستند که از نظر فرهنگی نقاط مشترک بسیاری دارد، همکاری این 3 کشور هر چقدر هم که باشد باز هم کم هست.

ادغام این فرهنگ های مشترک یک دستاورد بسیار خوب از لحاظ اجتماعی ، فرهنگی و حتی اقتصادی برای کشورهای هم جوار دارد.

آی فیلم 2 : آقای «ارشادی» مخاطبان آی فیلم 2 چه در ایران و چه افغانستان بدون شک شما را با بازی در آثاری که ایفای نقش کرده اید می شناسند ، در پایان میخواهم اگر پیامی برای بیننده گان ما دارید بفرمایید.

ارشادی : 

من افغانستان را بسیار دوست دارم و دو سفر به کابل داشته ام ، پیغام من به مخاطبان افغانستانی این است که امیدوارم این گرفتاری هایی که برای افغانستان به وجود آمده هر چه زودتر برطرف شود چون مردم افغانستان لیاقت آرامش را دارند.

افغانستان مکان های دیدنی بسیار خوبی دارد اگر کمی اوضاع بهتر شود مردم تمام کشورها می توانند از این کشور دیدن کنند و همچنین تمام مهاجرانی که از روی ناچاری مهاجرت کردند میتوانند به مملکتشان برگردند.

مصاحبه کننده : مرجان حیدری 

نظر شما
ارسال نظر